NASA bouwt supersonische opvolger Concorde vliegtuig

De Amerikaanse luchtvaart- en ruimtevaartorganisatie NASA heeft grote plannen met een nieuw supersonisch vliegtuig om passagiers mee te vervoeren. Enkele dagen geleden maakte NASA zelf bekend dat ze inmiddels een bouwer hebben gevonden om hun ideeën te verwezenlijken. De fabrikant waarmee NASA in zee gaat is Lockheed Martin. Lockheed Martin is de vaste leverancier van defensie vliegtuigen voor de Amerikanen.

Sneller dan het geluid

De eigenschap van een supersonisch vliegtuig is dat het sneller vliegt dan het geluid. Hier zit echter wel een groot nadeel aan, omdat het doorbreken van de geluidsbarrière gepaard gaat met een harde knal. Een bekende voorganger, de Frans-Britse Concorde, mocht precies om deze reden pas boven de oceaan supersonisch vliegen. De Concorde is in 2003 ter ziele gegaan, omdat een lijnvlucht met dit supersonische vliegtuig eenvoudigweg niet rendabel genoeg was. Vliegtuigbouwer Lockheed Martin mag proberen dit probleem omtrent de geluidsknal op te lossen van de NASA. De grootste uitdaging is dat het nieuwe NASA vliegtuig stiller moet worden dan zijn voorgangers.

QueSST

NASA heeft dit project met de naam QueSST gedoopt, wat staat voor Quiet Supersonic Technology. De vliegtuigfabrikant Lockheed Martin heeft van NASA een budget van bijna 20 miljoen euro gekregen om binnen een tijdsbestek van 1,5 jaar een eerste prototype supersonisch vliegtuig te ontwerpen. Dit vliegtuig moet dan sneller dan het geluid vliegen, maar met de restrictie dat het vliegtuig aanzienlijk stiller moet zijn als haar voorgangers op het moment dat de geluidsbarrière wordt doorbroken. Een pittige, maar volgens Lockheed Martin haalbare uitdaging.

nasa-supersonic

Testvlucht in 2020

NASA en Lockheed Martin verwachten dat rondom 2020 de eerste testvlucht met het prototype gemaakt kan worden. Het vliegtuig zal ongeveer de helft zo groot zijn als een regulier passagiers vliegtuig en zal tijdens de test over land vliegen. Details over de vorm zijn nog niet bekend, maar NASA heeft aangegeven dat er out of the box gedacht moet gaan worden. Het traditionele vliegtuigontwerp zal hoogstwaarschijnlijk op de schop gaan. Ook het aspect brandstofverbruik en duurzaamheid zal veel aandacht krijgen, omdat dit de reden is dat de Concorde nooit rendabel gemaakt kon worden. Een vliegticket was niet goedkoop voor deze vlucht en onbetaalbaar voor de meeste mensen.

Kans van slagen

De directeur van NASA en Lockheed Martin zijn uiteraard goed gemutst over het slagingspercentage voor dit ambitieuze project. De kenners zijn wat huiveriger. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat er wordt gepoogd een stil supersonisch passagiersvliegtuig te construeren zonder de hinderlijke sonic boom, maar helaas. Ook de vliegtuigramp waar de Concorde in 2000 bij betrokken was en meer dan honderd levens koste zorgt voor kritische blikken richting dit nieuwe project.

Tags: , , , ,

Laat een reactie achter