Goedkoop vliegen en bellen in de EU

Gepost op mei 24th, 2017 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

De vakantie regelen gaat vaak gepaard met veel ergernis. De juiste accommodatie vinden en het boeken van goedkope vliegtickets om snel op je bestemming aan te komen is erg tijdrovend. Op de bestemming aangekomen is het altijd de vraag hoe hoog de kosten in dat land zijn als je gaat bellen en internetten met je eigen smartphone. Dat probleem is voor een gedeelte weggenomen door nieuwe Europese wetgeving. Er kan vanaf deze zomer namelijk in de hele EU gebruik worden gemaakt van je eigen bel en databundel om ongestoord te bellen en te internetten.

Gelukkig en reislustig 2017

Gepost op januari 5th, 2017 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Heeft u ook zo’n zin in 2017. Nieuwe avonturen, lekker luieren of een stedentrip. We wensen u veel plezier!

GelukkigNieuwjaar2017

Steeds minder passagiers vliegveld Eelde

Gepost op augustus 11th, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Passagiers die gebruik maken van vliegveld Eelde in Groningen blijven steeds vaker weg. Ten opzichte van het eerste half jaar van vorig jaar, zijn de aantallen met 17 procent geslonken. Deze daling is fors te noemen en schreeuwt om maatregelen.

Eelde

Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)

De harde cijfers van het CBS liegen er niet om. Zo boekten er vorig jaar in dezelfde periode 82.000 mensen een stoeltje in een vliegtuig vanaf Eelde. Dat aantal is anno 2016 nog maar 68.000. Uiteraard resulteert dit ook in minder vluchten. Deze daalden van 1071 vluchten in 2015 naar 1041 vluchten in 2016.

Onrust in Europa

De directie van Airport Eelde wijt de inzakkende passagiers aantallen aan de vluchtelingencrisis in Europa. Zo zou er op dit moment minder belangstelling zijn om naar Turkije en Griekenland te vliegen, waar de vluchtelingen problematiek enorm is. Dit zijn precies de landen waar vanaf Eelde veel vluchten naar toe vertrekken. Dit maakt Eelde dan ook bij uitstek erg gevoelig voor problemen in deze specifieke landen. Deze onrust zet zich logischerwijs door in het aantal verkochte vliegtickets vanaf luchthaven Eelde.

Nieuwe lijndienst

Om Eelde minder kwetsbaar te maken door problemen in deze regio, komt het in September met een nieuw lijnvlucht. Er komt een vaste verbinding tussen vliegveld Eelde en het internationale vliegveld Kopenhagen. De Estlandse luchtvaartmaatschappij Nordica gaat deze vluchten verzorgen en twee keer per dag op en neer vliegen. Er is ruimte voor maximaal 50 passagiers. Dit moet voor minimaal 25.000 extra passagiers zorgen vanaf September. Vliegtickets voor deze vlucht zijn sinds kort pas te boeken, het is daarom nog niet precies aan te geven of de passagiers aantallen daadwerkelijk zo’n vlucht gaan nemen.

Dalende trend stoppen

De directie van vliegveld Eelde verwacht niet dat de dalende koers in de tweede helft van 2016 zomaar stopt. Ook in deze periode staan namelijk normaal gesproken veel vakantievluchten gepland waar voor een groot gedeelte minder belangstelling voor is. Dit maakt wel tijd vrij om met reisbureaus naar andere vakantie lokaties te zoeken voor volgend seizoen. De vluchten naar Londen en Gdansk doen het overigens wel een stuk beter dan afgelopen jaar.

Lange zoektocht

Vliegveld Eelde heeft lang gezocht naar een lijndienst met een internationaal vliegveld. Eelde is op dit moment de enige luchthaven die op een zogenaamde hub luchthaven vliegt, met de mogelijkheid om over te stappen naar een variëteit aan internationale bestemmingen. Eelde heeft op dit moment, naast Londen en Gdansk, slechts verbindingen met Zuid-Europese en Turkse luchthavens. Met deze samenwerking komen er indirect heel wat bestemmingen bij.

Heftige concurrentie zorgt voor goedkopere vliegtickets

Gepost op juni 16th, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Sinds enkele jaren is er een sterke dalende trend te ontdekken in de prijs van vliegtickets. Ook dit jaar is de verwachting dat een vliegtickets zo’n 7 procent goedkoper dan vorig jaar zal zijn. Ook vracht welke door een vliegtuig wordt vervoerd zal ongeveer 8 procent goedkoper worden. Deze informatie heeft de Internationale Organisatie van Luchtvaartmaatschappijen (IATA) afgelopen week vrijgegeven. De prijs van vliegtickets is erg afhankelijk van de olieprijs en die zijn de afgelopen tijd enorm gedaald.

De dalende prijzen zijn vooral zichtbaar bij de zogenaamde low cost carriers. Onder invloed van de dalende olieprijzen zullen Ryanair, Easyjet, Vueling, Wizzair, Norwegian, Eurowings en Transavia heftig de concurrentie met elkaar aangaan.

Omzet,  marge en winst

De wereldwijde luchtvaartbranche gaat dit jaar uit van een winst van ongeveer EUR 35 miljard en de omzet zal EUR 633 miljard bedragen.  De marge is dan een simpele rekensom en komt uit op ongeveer 5,5 procent in de plus. Een doorsnee luchtvaartbedrijf maakt ongeveer EUR 4 winst per EUR 100 aan omzet. Ter vergelijking: een grote Amerikaanse koffieketen maakt twee keer zoveel winst met dezelfde omzet. Volgens IATA moet het in de luchtvaartbranche goed mogelijk zijn om de winst verder te optimaliseren.

boarding-pass

De winst in de luchtvaartbranche is jaar voor de vijfde keer op rij gestegen. Vorig jaar was de winst zo’n EUR 30 miljard. Ook het rendement op investeringen in deze branche is hoger dan de kosten om geld aan te trekken. Al met al een gezonde branche.

Groei aanbod vluchten

Het lijkt erop dat dit jaar het aantal personen dat met het vliegtuig vliegt met ongeveer 6,2 procent gaat stijgen ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar was die stijging 7,4 procent.  Een logisch gevolg van meer vraag naar vluchten is dat het aanbod van vluchten ook toe gaat nemen om de stijging van passagiers op te vangen. Deze stijging is met 6,8 procent iets hoger dan het aantal passagiers van in een vliegtuig stapt, dit zie je dan weer terug in een iets lagere bezettingsgraad. Deze daalt iets van 80,4 procent naar 80 procent.

Dalende olieprijs

De voornaamste reden van de positieve cijfers in de luchtvaartsector en goedkope vliegtickets is de dalende olieprijs. Luchtvaartbedrijven uit de Verenigde Staten zorgen voor ongeveer de helft van de totale winst. Het is uiteraard niet allemaal positief. Afrikaanse vliegtuigmaatschappijen stevenen op een verlies af van EUR 450 miljoen. De CEO van IATA liet wel blijken dat dalende olieprijs en de invloed daarvan op de prijs van vliegtickets aan het afvlakken is. De bodem lijkt in zicht te komen.

Richard Branson stort zich op supersonisch vliegen

Gepost op april 4th, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Miljardair Richard Branson van Virgin Records gaat een deel van zijn vermogen inzetten om supersonisch vliegen nieuw leven in te blazen. Hiervoor is hij een samenwerking aangegaan met startup bedrijf Boom. Boom heeft zelf ook techneuten en piloten in dienst. Het doel is om samen vliegtuigen te ontwikkelen die een snelheid kunnen bereiken van hoger dan Mach 2.2 en hiermee de geluidsbarrière doorbreken.

In een paar uur naar New York

Met de supersonische vliegtuigen welke nu in ontwikkeling zijn bij Boom zou je in een tijdsbestek van 3 uur van New York naar Londen kunnen vliegen. Wanneer je nu in een reguliere lijnvlucht stapt dan doe je er ongeveer 8 uur over om dezelfde afstand te overbruggen. Een vlucht tussen Tokio en San Francisco zal ongeveer 5 uurtjes duren. Een vliegtuigreis van Los Angeles naar Sydney kost dan 6 uur. Richard Branson is al vele jaren actief in de ruimtevaartbranche met zijn vele bedrijven. Hij zal dus een schat aan ervaring en technische kennis meenemen naar Boom. Wanneer het nieuwe supersonische vliegtuig klaar is, zal Richard zijn vliegtuigmaatschappij Virgin de eerste tien Boom vliegtuigen afnemen.

Prototype eind 2017 getest

De nieuwe Boom vliegtuigen worden uitgerust met 40 vliegtuigstoelen met een gangpad in het midden en is qua aantallen niet te vergelijken met de huidige gewone lijnvluchten. De vliegsnelheid zal ruim boven de Mach 2.2 liggen en de vlieghoogte is ook een stuk hoger dan het normale vliegverkeer. Eind 2017 is de streefdatum om de eerste proefvluchten te maken met het Boom vliegtuig. De Concorde was de voorganger van de Boom, had een snelheid van Mach 2.0 en bleef vanaf 2003 definitief aan de grond na een vliegramp. De grootste motivatie van de oprichter van Boom was om een nieuw supersonisch vliegtuig te ontwikkelen, omdat hij nooit in de Concorde heeft kunnen vliegen. Met als ultiem doel om supersonisch vliegen toegankelijk te maken voor iedereen, dus ook voor mensen met een kleinere beurs.

Boom is niet de enige die zich op supersonisch vliegen richt. Onlangs is bekend gemaakt dat ruimtevaartorganisatie NASA samenwerkt met Lockheed Martin om een supersonisch passagierstoestel te ontwikkelen. Lockheed heeft hier een budget van 18 miljoen euro voor gekregen.

Vliegticket prijzen

Erg goedkoop is een vlucht in het supersonische toestel van Boom nog niet. Een vliegticket voor een retourtje tussen New York en Londen kost 5 duizend dollar. De vlucht tussen Los Angeles en Sydney zal 6,5 duizend dollar gaan kosten. Dit lijken gigantische bedragen, maar is te vergelijken met een huidige retourvlucht in de Business Class. Nog even geduld, maar over een paar jaartjes is het zeker mogelijk om goedkopere vliegtickets te boeken voor deze nieuwe manier van vliegen.

NASA bouwt supersonische opvolger Concorde vliegtuig

Gepost op maart 3rd, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

De Amerikaanse luchtvaart- en ruimtevaartorganisatie NASA heeft grote plannen met een nieuw supersonisch vliegtuig om passagiers mee te vervoeren. Enkele dagen geleden maakte NASA zelf bekend dat ze inmiddels een bouwer hebben gevonden om hun ideeën te verwezenlijken. De fabrikant waarmee NASA in zee gaat is Lockheed Martin. Lockheed Martin is de vaste leverancier van defensie vliegtuigen voor de Amerikanen.

Sneller dan het geluid

De eigenschap van een supersonisch vliegtuig is dat het sneller vliegt dan het geluid. Hier zit echter wel een groot nadeel aan, omdat het doorbreken van de geluidsbarrière gepaard gaat met een harde knal. Een bekende voorganger, de Frans-Britse Concorde, mocht precies om deze reden pas boven de oceaan supersonisch vliegen. De Concorde is in 2003 ter ziele gegaan, omdat een lijnvlucht met dit supersonische vliegtuig eenvoudigweg niet rendabel genoeg was. Vliegtuigbouwer Lockheed Martin mag proberen dit probleem omtrent de geluidsknal op te lossen van de NASA. De grootste uitdaging is dat het nieuwe NASA vliegtuig stiller moet worden dan zijn voorgangers.

QueSST

NASA heeft dit project met de naam QueSST gedoopt, wat staat voor Quiet Supersonic Technology. De vliegtuigfabrikant Lockheed Martin heeft van NASA een budget van bijna 20 miljoen euro gekregen om binnen een tijdsbestek van 1,5 jaar een eerste prototype supersonisch vliegtuig te ontwerpen. Dit vliegtuig moet dan sneller dan het geluid vliegen, maar met de restrictie dat het vliegtuig aanzienlijk stiller moet zijn als haar voorgangers op het moment dat de geluidsbarrière wordt doorbroken. Een pittige, maar volgens Lockheed Martin haalbare uitdaging.

nasa-supersonic

Testvlucht in 2020

NASA en Lockheed Martin verwachten dat rondom 2020 de eerste testvlucht met het prototype gemaakt kan worden. Het vliegtuig zal ongeveer de helft zo groot zijn als een regulier passagiers vliegtuig en zal tijdens de test over land vliegen. Details over de vorm zijn nog niet bekend, maar NASA heeft aangegeven dat er out of the box gedacht moet gaan worden. Het traditionele vliegtuigontwerp zal hoogstwaarschijnlijk op de schop gaan. Ook het aspect brandstofverbruik en duurzaamheid zal veel aandacht krijgen, omdat dit de reden is dat de Concorde nooit rendabel gemaakt kon worden. Een vliegticket was niet goedkoop voor deze vlucht en onbetaalbaar voor de meeste mensen.

Kans van slagen

De directeur van NASA en Lockheed Martin zijn uiteraard goed gemutst over het slagingspercentage voor dit ambitieuze project. De kenners zijn wat huiveriger. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat er wordt gepoogd een stil supersonisch passagiersvliegtuig te construeren zonder de hinderlijke sonic boom, maar helaas. Ook de vliegtuigramp waar de Concorde in 2000 bij betrokken was en meer dan honderd levens koste zorgt voor kritische blikken richting dit nieuwe project.

Achttien uur in het vliegtuig met langste lijnvlucht ter wereld

Gepost op februari 1st, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Een paar uur vliegen is voor de meeste mensen al geen pretje. Wanneer je tot deze groep reizigers behoort zijn de nieuwste plannen van Qatar Airways een nachtmerrie. Ze hebben het idee opgevat om binnenkort rechtstreeks van Qatar naar Nieuw-Zeeland te vliegen.

Huidige record

Op dit moment staat het record van de langste lijnvlucht ter wereld op bijna 13.800 kilometer van vliegtuigmaatschappij Quantas. Dit is de vlucht van het Australische Sydney naar het Amerikaanse Dallas. Op deze vlucht heb je alle tijd om wat slaap in te halen, je bent namelijk voor bijna 17 uur aan je vliegtuigstoel gekluisterd. Echter, als we de baas van vliegtuigmaatschappij Qatar Airways moeten geloven willen de Arabieren van Qatar het nieuwe record pakken door er een paar honderd kilometer bij aan te plakken. De afstand van de nieuwe lijnvlucht tussen Doha en Auckland bedraagt 14.500 kilometer en de vliegtijd bedraagt 18 uur en 20 minuten. Ze blijven dan ook nog vliegtuigmaatschappij Emirates voor. Hun eerste vlucht zou onlangs van start gaan en bedraagt een rechtstreekse vlucht tussen Dubai en Panama, maar is tot nadere orde uitgesteld.

Qatar

Langste vlucht ooit

De langste tijd ooit in de geschiedenis dat een vliegtuig aan een stuk heeft gevlogen staat op naam van Singapore Airlines. Enkele jaren geleden werd er van Singapore naar New York gevlogen. Dit is een afstand van 16.500 kilometer en nam iets meer dan 18 uur in beslag. Het is inmiddels niet meer mogelijk om goedkope vliegtickets voor deze vlucht te boeken vanwege een gebrek aan animo. Ook vanaf Schiphol is het mogelijk om een lange vlucht te boeken. Dagelijks vertrekt er een vliegtuig naar Ecuador en die vlucht duurt bijna 14,5 uur.

Nieuwe generatie vliegtuigen

Het is natuurlijk niet zomaar dat de vluchttijden de laatste jaren steeds verder opgerekt worden. Dit heeft te maken met voortschrijdende technieken welke inmiddels worden toegepast in de nieuwe vliegtuigen. Bij de aanschaf van een nieuw vliegtuig is het al vanzelfsprekend dat je er minimaal 13.500 kilometer mee kunt vliegen. Maar het kan nog extremer. Tijdens een testvlucht met een Boeing 777-200 LR legde deze een afstand van 22.600 kilometer af. LR staat voor Long Range. De vlucht duurde iets meer dan 22 uur en ging van Hong Kong via Londen naar de U.S.A. Meerdere piloten wisselden elkaar af om de lange vlucht vol te houden. Uiteraard wordt de vliegafstand beïnvloed door de lading. Wanneer het vliegtuig helemaal vol is beladen dan is de vliegafstand bijna 8000 kilometer minder. In dit geval verstookt de Boeing ongeveer 200.000 liter kerosine. Op dit moment zijn er zo’n 60 Longe Range vliegtuigen van de Boeing 777 wereldwijd operationeel.

Gelukkig en voorspoedig 2016

Gepost op januari 6th, 2016 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

Goedkopere Vliegtickets wenst iedereen een reislustig en gezond 2016

HNYSKY

Stijging verkoop dure vliegtickets

Gepost op februari 21st, 2014 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

De economie die wereldwijd ietsje opkrabbelt is ook te zien aan het stijgende aantal boekingen van duurdere vliegtickets. Dit geldt zowel voor vliegtickets in de eerste klas als wel de business class. De cijfers van 2013 laten significante groei zien. De verkoop resultaten waren iets lager dan het jaar daarvoor, maar laten overduidelijk een stijgende lijn zien. Deze getallen zijn deze week naar buiten gebracht door de belangenorganisatie IATA.

De verkoop van duurdere zitjes in het vliegtuig is een belangrijke winst generator voor luchtvaartmaatschappijen en vele malen lucratiever dan de verkoop van stoeltjes in de economy class. De groei was in 2013 ongeveer 4 procent. In 2012 was er sprake van een groei van bijna 5 procent. Dit is dus een stijging van ongeveer 10% in de afgelopen jaren. Het leek er lang op dat de groei in 2013 beperkt bleef tot een een paar procenten, maar het laatste kwartaal is dit ruimschoots goed gemaakt. Er kan gesproken van een eindejaars rally.

21-2-2014
De toekomst voor wat betreft de boekingen van vliegtickets uit het zakelijke segment lijkt er goed uit te zien. Speciale VIP acties welke voornamelijk het laatste kwartaal massaal werden ingezet door vliegticket aanbieders, lijken nu te zijn uitgewerkt. De korte opleving is wel goed voor de branche geweest, het is nu zaak deze lijn vast te houden.

Nu de rust in de bankensector weer enigszins in teruggekeerd en de landen welke veel last hadden van de crisis in stabieler vaarwater terecht zijn gekomen, lijkt ook de vliegsector hiervan te profiteren. Het enige smetje is dat het in de nieuwe economieën momenteel weer wat minder gaat. Grote beurzen in Zuid-Amerika en Azië staan onder druk en dit vertaald zich in een vermindering van het internationale handelsverkeer. Wat weer zichtbaar is in minder vliegreizen van en naar deze landen. Volgens de IATA is de opleving in West-Europa en de USA zo stevig, dat het achterblijven van deze nieuwe economieën hier geen grote invloed op zal hebben.

Vliegtuigen Alitalia nog steeds in de lucht

Gepost op november 1st, 2013 door admin in Nieuws  |  Geen reacties »

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia mag ondanks de financiële moeilijkheden blijven vliegen. Mocht je een vliegticket hebben geboekt hoef je je nog geen zorgen te maken. De Italiaanse autoriteiten zien vooralsnog geen reden om de stekker uit Alitalia te trekken.

Dit betekent niet dat Alitalia achterover kan gaan leunen. In tegenstelling. Alitalia heeft inmiddels een conflict met haar kerosine leverancier. Dit bedrijf genaamd Eni is voornemens op korte termijn geen brandstof meer te leveren, omdat er eenvoudigweg niet wordt betaald door Alitalia.

31-10-2013
Alitalia is inmiddels druk op zoek naar mogelijke investeerders om het bedrijf een kapitaalinjectie te geven. KLM is met een aandeel van 25% een belangrijke partner van Alitalia, maar lijkt op dit moment geen geld in Alitalia te willen steken. Ook enkele andere investeerders waar Alitalia reeds enige tijd mee in onderhandeling zijn, hebben vooralsnog afgehaakt. Deze afhoudendheid zou te maken hebben met de rol van de Italiaanse overheid, de overheid zou nogal angstig gereageerd hebben op het saneringsbeleid van de mogelijke geldverstrekkers.

Er zou onder andere angst zijn voor veel ontslagen bij Alitalia en het snijden in het aantal vluchten. Dit zou een slecht signaal zijn voor de iets opkrabbelende economie van Italië.